Prijsvechters netto risicoverzekeringen succesvol

donderdag, 22 april 2010

Er moet nog veel veranderen voordat de aanbieders en adviseurs van financiële producten een gezonde relatie onderhouden met hun klanten. ‘Tussenpersonen doen nog altijd geheimzinnig over provisies,’ stelt Bart Combée van de Consumentenbond. Er wordt dan ook gepleit voor provisievrije ‘netto producten’. Dit meldde de Elsevier in het veertiende nummer wat onlangs verscheen.

‘Voor simpele overlijdensrisicoverzekeringen en uitvaartpolissen bestaan nog altijd grote prijsverschillen. Een niet-rokende, 35-jarige man kan bij prijsvechter NHP Leven een dertig jaar lopende overlijdensrisicopolis afsluiten voor 414,10 euro per jaar. Bij de duurste aanbieder, De Amersfoortse, is die man 1.615 euro per jaar kwijt. Dankzij NHP zijn de premies voor overlijdensrisicoverzekeringen inmiddels zo’n 60 procent verlaagd.’

Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) moest vorig jaar zeventig toezichtmaatregelen treffen tegen banken, bemiddelaars en adviseurs van financiële producten. Sinds april vorig jaar zijn adviseurs wettelijk verplicht hun klanten te melden hoeveel provisie ze ontvangen, maar volgens de Consumentenbond en de AFM gaat dat nog niet van harte.

Dankzij prijsvechters als NHP en TAF is de markt al iets transparanter geworden, maar helaas geldt dit alleen voor de nieuwe polissen. Premies van bestaande polissen worden namelijk niet aangepast.

Een belangrijke uitzondering hierop is de overlijdensrisicoverzekering van Dazure. Zij verrekent ook premiedalingen voor bestaande relaties, uniek.


Ga naar

Dazure risicoverzekering Goudidee
NHP risicoverzekering
TAF Personal Leven risicoverzekering

« Terug naar nieuwsoverzicht